Actueel



Cultuurdag 1100 leerlingen RSG Noord oost Veluwe
Ruim 1000 leerlingen van de RSG Noord Oost-Veluwe hebben deelgenomen aan een zeer afwisselende en interessante cultuurdag. Naast activiteiten op MFA de Heerd in Heerde, op locatie in Zwolle (Hedon en Fundatie) en Zutphen (Kruittoren) werden op de RSG meer dan 25 workshops gegeven.

Van animatie tot gitaar, van rappen tot DJ, van zang tot interactief theater; er was van alles te beleven, te zien, te horen en te ondergaan. Onder leiding van Peter Kral van Penta V maakten enkele leerlingen zelf een beeldverslag van deze cultuurdag. “Het was heel leuk om te doen”, verteld Colin Goudbeek. “Ik heb geleerd om een camera te hanteren, om in te zoomen en uit te zoomen en om een interview vast te leggen. “Ik voelde eerste wel wat kriebels in mijn buik”, bekent Jarno van Brink, maar gaandeweg werd dat wel beter en werd ik zekerder”. Demi Vinke vindt dat de meisjes wat minder zenuwachting waren dan de jongens. Zij heeft erg veel plezier beleefd aan het bezoek aan Hedon in Zwolle. “Het maken van een interview is een goede voorbereiding op een journalistieke loopbaan”, vindt ze. Chiara Mars is het helemaal met haar eens.

In de lokalen wordt gewerkt, geluisterd, gerapt, gefantaseerd, gespeeld, muziek gemaakt, kortom: alle facetten van ‘cultuur’ komen aan bod. De leerlingen hebben van te voren een keuze mogen maken en drie onderdelen of workshops aangeven. Zo zijn ‘gemengde’ groepen ontstaan van leerlingen van alle schooltypen van VMBO tot en met HAVO.

Samen
“In het verleden hadden we meestal een gezamenlijke sportdag in de Scheg in Deventer”, legt Marja van Rheenen uit. “Dit jaar hebben we het eens anders aangepakt en samen met Cultuurplein Noord Veluwe een cultuurdag opgezet. Juist het ‘samen’ doen is een belangrijke reden om zo’n dag te organiseren”. Maarten Janson cultuurmakelaar van het Cultuurplein Noord Veluwe hierover: “We hebben heel wat mensen en organisaties ingeschakeld. Zelfs uit leeuwaren, uit Haarlem, uit Utrecht en uiteraard ook docenten uit deze omgeving. Het is een hele organisatie, maar beslist de moeite waard. Voor herhaling vatbaar, zou ik zeggen”
Voor leerlingen vinden dat ze ‘spelenderwijs’ het nodige hebben geleerd. Sommige hadden nog nooit een gitaar in hun handen gehad, een animatiefilmpje gemaakt, of een rap geschreven. Een groepje meisjes heeft een rap geschreven over verlegenheid. Een refrein als: ‘ik ben verlegen, maar als ik je lang ken, durf ik te zijn wie ik echt ben’, spreekt boekdelen.

Bron: Stentor.
Door: Loek Sinselmeijer.


Impuls Muziekonderwijs - 31 maart 2015
Vorig jaar kondigde minister Bussemaker aan dat er de komende jaren hard gewerkt
zal worden aan meer en beter muziekonderwijs voor kinderen op de basisschool. Er komt
een extra subsidieregeling bij het Fonds voor Cultuurparticipatie om de deskundigheid
van mensen die voor de klas staan te vergroten. Voor de periode 2015-2020 stelt het rijk
hiervoor in totaal 25 miljoen euro beschikbaar (5 miljoen per jaar). Onder aanvoering van
Joop van den Ende starten private partijen een campagne voor muziekbeoefening. Ook
wordt het programma Kinderen Maken Muziek voortgezet tot 2017.

Muziek is ontzettend belangrijk voor mensen en dat begint bij kinderen. Daar is de politiek
zich vandaag de dag gelukkig van bewust. Door muziek kun je met elkaar in contact
komen en elkaar iets vertellen. Het is soms makkelijker om met muziek je gevoel te uiten
dan met woorden, het brengt mensen bij elkaar. Ook is het een heel goed instrument
voor persoonlijke ontwikkeling van kinderen en jongeren. Het maakt creativiteit los.

De samenwerking tussen scholen, muziekscholen en vakdocenten is belangrijk om alle
kinderen in Nederland goed muziekonderwijs te geven. Niet alleen de overheid vindt het
belangrijk, het Fonds voor Cultuurparticipatie, toont met onderzoek aan dat 85 procent
van de ouders het belangrijk vindt dat hun kinderen op school in aanraking komen met
muziek. Daar staat tegenover dat slechts 11 procent van de scholen vindt dat hun leraren
deskundig genoeg zijn om muziekonderwijs te geven.

Jan Jaap Knol, directeur van het Fonds voor Cultuurparticipatie, is verheugd over de
plannen om extra op muziekonderwijs in te zetten, vooral omdat het voor alle kinderen
is en niet voor een kleine groep. De verbinding met amateurkunst en met poppodia en
orkesten is ontzettend belangrijk. Alleen door samenwerking kunnen scholen een eigentijds
programma maken dat aansluit bij de belevingswereld van kinderen.

Informatie over de Impuls Muziekonderwijs is te vinden bij het Fonds voor Cultuurparticipatie.

Kijk voor Impuls Muziekonderwijs op:
www.cultuurparticipatie.nl/subsidies/impuls-muziekonderwijs.html